poniedziałek, 4 lipca 2011

Plac budowy "centrum"

Szanowni Mieszkańcy,

Akcja "TAK na Deptak", którą Stowarzyszenie Upiększania Miasta Warsztat Koszalin zaproponowało władzom miasta na początku bieżącego roku, jest już z jednej strony historią Koszalina, a z drugiej, decyzją prezydenta Piotra Jedlińskiego z dnia 10 czerwca, początkiem nowego myślenia o centrum naszego miasta. Ma się ono stać przyjazne po równi: pieszym, rowerzystom i kierowcom.

Przez dziewięć dni maja pierwszy w Polsce eksperyment komunikacyjny dowiódł, że główna arteria komunikacyjna Koszalina nie zakorkuje się po zwężeniu jej do dwóch pasów, a kierowcy doskonale poradzą sobie z nową sytuacją. Dzięki zaplanowaniu podróży przez część kierowców, wykorzystane zostały alternatywne ulice, ruch rozłożył się równomiernie po całym śródmieściu. Centrum, w którym tranzyt spadł o około 20%, zatętniło miejskim życiem.

Dzięki znaczącej przewadze pozytywnych opinii mieszkańców, w które jako warsztatowicze od początku wierzymy, 1 lipca ruszył kolejny etap działań mający na celu przymierzanie dalszych zmian w centrum. Centrum, które od kilkunastu lat traci swoją miastotwórczą rolę. Centrum, z którym utożsamia się znikoma część mieszkańców. Centrum, które przestało przyciągać. Od 10 lat mówiono o tym w miejskich dokumentach. W roku 2011 zaczynamy działać.

Dlaczego eksperyment?

Zamiast planować wielomilionowe inwestycje o niewiadomym skutku dla miasta, sprawdzamy zero-budżetowo jakie rozwiązania przyniosą pożądany efekt. Kwestia parkowania i poruszania się samochodem po mieście jest jednym z priorytetów rewitalizacji śródmieścia. Tam gdzie wygodnie dotrzemy, tam chętnie skorzystamy z usług, zostaniemy na dłużej.

Tymczasem, PRZYZWYCZAILIŚMY SIĘ do tego, że ulica Zwycięstwa jest kanałem przelotowym przez miasto – zachęca do wyjechania, nie do pozostania. Wstępne wytyczne do przekształcenia tej ulicy w bardziej przyjazną zostały już zawarte w dokumentach planistycznych zleconych przez UM. Chodzi tu przede wszystkim o Studium rozwoju ruchu rowerowego Marcina Hyły z 2009 roku.

W opracowaniu obok analizy całej ul. Zwycięstwa zawarte są wariantowe propozycje jej przekształceń. Na odcinku centralnym żadnego uzasadnienia nie znajduje utrzymanie czterech pasów jezdnych. Inne opracowania postulują też otwarcie ulic prostopadłych (Słowackiego, Chrobrego) dla równomiernego rozprowadzenia ruchu samochodowego po centrum. To z kolei ożywi lokale usługowe w kolejnych ulicach (dobrym przykładem ożywionej bocznej ulicy jest ul. Asnyka). Skoro potrzeba zwężenia znalazła uzasadnienie, bezkosztowa metoda eksperymentu zaimportowana do nas przez Sorena Jyllinga znalazła uznanie władz.

Kierunek działań

To, co widzimy dzisiaj – ogródki lokali gastronomicznych oraz plac zabaw - jest tym co Koszalin ma do zaoferowania mieszkańcom obecnie. W tak krótkim czasie przygotowań nie ma możliwości wprowadzenia estetycznej aranżacji deptaka: m.in. wybudowania nowej jego nawierzchni, zapewnienia dostatecznej liczby ławek, wprowadzenie w otoczenie pięknej zieleni czy atrakcji takich jak fontanna, rzeźby – elementy przemyślane i solidnie zaprojektowane.

Naszą misją jest stały rozwój projektu ‘Tak na Deptak’ i stopniowa poprawa obecnej sytuacji – wprowadzanie stałych, wysokiej jakości rozwiązań. Zarówno władze miasta, przedsiębiorcy jak i sami mieszkańcy potrzebują czasu by odpowiednio przygotować ofertę. Pamiętajmy, że każdy mieszkaniec Koszalina ma możliwość kreowania przestrzeni w mieście, zgłaszania swoich pomysłów, rozwiązań.

Robiąc, możemy się uczyć. Robiąc, możemy otwierać się na wiedzę przekazywaną nam przez użytkowników miasta. Robiąc, możemy wypracowywać rozwiązania "szyte na miarę". Wierzymy, że czas poza deptakowaniem, zgodnie ze słowami jednego z radnych (konstruktywny sceptyk) zostanie poświęcony na rzetelne projektowanie przyszłego deptaka oraz działań, które integrują centrum miasta. Ważne są: polityka transportowa (zgodna z europejskimi wytycznymi równoważenia transportu), polityka lokalowa (wspieranie usług miastotwórczych), polityka przestrzenna (dalsze dogęszczanie zabudowy) oraz stałe podnoszenie jakości zagospodarowania przestrzeni publicznej.

Kolejne lata, które posłużą na przygotowanie docelowej inwestycji, dzięki eksperymentowi będą już służyły zdobywaniu doświadczeń przez służby miejskie i lokalnych przedsiębiorców, a także będą czasem zgłaszania uwag przez mieszkańców. / Dla nas ważne są rozmowy z użytkownikami przestrzeni miejskiej. One przyczyniły się do tego, że scena i toalety przenośne stoją tym razem w mniej uciążliwym miejscu; nie ma też grillów, które w maju okazały się nieciekawym rozwiązaniem.

Deptak w obecnym kształcie to wycinek działań, które Warsztat Koszalin zaproponował Państwu do wprowadzenia. Uważamy, że dla podniesienia atrakcyjności wszystkich obiektów centrum miasta, konieczne jest połączenie ich jednym atrakcyjnym ciągiem pieszo-jezdnym: od ulic Dworcowej i Kaszubskiej, poprzez ulice Zwycięstwa, 1 Maja i Młyńską, aż po najpiękniejsze ulice miasta: Piłsudskiego i Matejki.

Warto zaznaczyć, ze samo zwężenie głównych ulic wygeneruje 200 nowych miejsc parkingowych bez inwestycji. Paląca inwestycja to na pierwszym miejscu kompleksowa przebudowa skrzyżowania Zwycięstwa/Stawisińskiego/Pileckiego uwzględniająca zwężenie Zwycięstwa do dwóch nitek z wprowadzeniem bezpiecznego ruchu rowerowego, oraz otwarcie ulicy Piłsudskiego rozciętej dzisiaj szpetnymi barierami.

Dla Koszalina

W tym miejscu pragniemy podziękować mieszkańcom za dotychczasową wyrozumiałość dla eksperymentów na tkance miasta, a także prosić o dalsze wsparcie w działaniu. Dziękujemy władzom, w tym zastępcy prezydenta Adamowi Szałkowi za otwartość. Liczymy na realizację omawianych przekształceń. Bez atrakcyjnego centrum Koszalin nie zatrzyma inwestorów, ani nie przyciągnie nowych mieszkańców.

Projekt „TAK na deptak” prowadzony w Koszalinie - już w swej obecnej formie, stał się przykładem dla dużych miast: Gdańska i Poznania, które od lat walczą o przyjazne traktowanie pieszych (świadczą o tym wypowiedzi mieszkańców tychże miast na internetowych forach rozwoju). Oba miasta są pod wrażeniem otwartości Koszalina na eksperyment oraz zdecydowania w kierunku równoważenia udziału środków transportu w przestrzeni miejskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz