niedziela, 27 grudnia 2009

Prezydent podjął decyzję odnośnie koncepcji zagospodarowania Rynku Staromiejskiego

22 grudnia 2009 roku Prezydent Mirosław Mikietyński rozstrzygnął kwestię zagospodarowania Rynku Staromiejskiego w Koszalinie.

Po analizie wniosków sądu konkursowego obradującego pod przewodnictwem znanego architekta Andrzeja Owczarka, członka oddziału SARP w Łodzi, sędziego wielu konkursów architektoniczno – urbanistycznych, uwzględniając wnioski dyrektora Wydziału Architektury i Urbanistyki UM Iwony Stepanow, po wnikliwym zapoznaniu się z opiniami mieszkańców i radnych Rady Miejskiej w Koszalinie, Prezydent podjął decyzję, iż Rynek powinien zostać zagospodarowany zgodnie ze zmodyfikowaną koncepcją autorstwa Jakuba Pszenicznego.

Zdaniem Pana Prezydenta przedstawiona koncepcja w sposób najpełniejszy i architektonicznie spójny oddaje charakter obecnego zagospodarowania Rynku. - Koncepcja nie zakłada rewolucji architektonicznej i nie jest kontrowersyjna. Do obecnego sposobu zagospodarowania terenu odnosi się z szacunkiem, a jednocześnie wprowadza rozwiązania, które są konieczne do ożywienia serca miasta, na co czekają od wielu lat mieszkańcy - mówi prezydent Mirosław Mikietyński. Podstawową zaletą zwycięskiej koncepcji, poza jej stylem i charakterem, jest jej łatwość realizacji. Lifting budynku Ratusza jest stonowany, konserwatywny, nie zakłada istotnej przebudowy obiektu.

Prezydent i architekci miejscy - po przeanalizowaniu wszystkich opinii - podtrzymali generalne założenie, że budowa parkingu podziemnego pod Rynkiem Staromiejskim w Koszalinie jest w pełni uzasadniona. Takie rozwiązania funkcjonują w większości europejskich miast np. w Kolonii, Barcelonie, Nicei, Madrycie, Paryżu. Trudno wyobrazić sobie, aby współczesne miasta w rozwiązaniach komunikacyjnych opierały się tylko na standardowych miejscach parkingowych w centrach. Żadne centrum nie jest w stanie obsłużyć ruchu turystycznego w oparciu o same parkingi zewnętrzne. Parking w centrum miasta to racjonalne gospodarowanie najcenniejszymi nieruchomościami w mieście. To również usprawnienie komunikacji poprzez eliminację części ruchu kołowego z głównych arterii miasta poprzez zatrzymanie części pojazdów na parkingu oraz ograniczenie parkowania wzdłuż ulic i na chodnikach. Budowa parkingu podziemnego pod Rynkiem powinna być powiązana z wyznaczeniem stref uspokojonego ruchu kołowego, ograniczonego parkowania, a także z budową parkingów zlokalizowanych na obrzeżach centrum, wokół historycznego układu urbanistycznego (wokół zabytkowych murów staromiejskich). Za budową parkingu przemawiają również następujące aspekty: parking będzie obsługiwał mieszkańców przyjeżdżających do centrum, klientów Urzędu Miejskiego, pracowników magistratu, a także osoby, które będą korzystały z nowej oferty usług świadczonych na terenie Rynku. Budowa parkingu umożliwi także docelowe uwolnienie nieruchomości w centrum miasta, które zabudowane są garażami dzięki temu, że zabezpieczy miejsca postojowe dla właścicieli i użytkowników garaży. To zaś może spowodować istotną zmianę wizerunku miasta. W związku z dynamiką wzrostu liczby użytkowników samochodów problem parkowania w miastach jest coraz dotkliwszy, a planowane parkingi na obrzeżach centrum nie zabezpieczą wystarczającej ilości miejsc postojowych, zatem parking podziemny będzie ich uzupełnieniem. Dzięki parkingowi podziemnemu znikną uciążliwe parkingi naziemne wewnątrz kwartałów mieszkaniowych oraz "dzikie" parkowanie pod oknami, a powstałe wolne przestrzenie będą mogły być zagospodarowane jako zieleń i tereny rekreacyjne. Budowa parkingu spowoduje uspokojenie ruchu na powierzchni terenu, a to skutkować może ograniczeniem lub wyłączeniem tego terenu z ruchu pojazdów. Tak wytworzona przestrzeń stanie się atrakcyjniejsza i bardziej przyjazna dla mieszkańców.

Mając na uwadze znaczenie budowy parkingu pod Rynkiem Prezydent przewiduje następujący tryb realizacji tego zamierzenia. - Do końca stycznia Zarząd Dróg Miejskich zobowiązany jest do przedstawienia studium komunikacyjnego dla terenu Rynku z uwzględnieniem całego terenu miasta. Następnie zostanie zorganizowany przetarg na koncesję na roboty budowlane i usługi. W ramach tego przetargu miasto będzie poszukiwać prywatnego operatora, który w zamian za korzystanie przez określony czas z parkingu podziemnego i budynku, zaprojektuje i wybuduje oba obiekty, a dodatkowo zrealizuje zwycięską koncepcję. Jeżeli wynik przetargu będzie negatywny, to decyzja o budowie parkingu zostanie przeanalizowana pod kątem możliwości budżetowych miasta i wtedy zapadnie decyzja, co do realizacji inwestycji - uważa Krzysztof Hołub, zastępca prezydenta.

Zdaniem Prezydenta Mirosława Mikietyńskiego przedstawione założenia architektoniczne w zakresie obiektu na rynku muszą zostać uzupełnione poprzez wyodrębnienie w większym zakresie przestrzeni publicznej (restauracje, kawiarnie, galerie, odpoczynek, możliwość prowadzenia i organizowania spotkań z mieszkańcami, organizowania przedsięwzięć rozrywkowych, uroczystości, koncertów) która przyciągnie na rynek mieszkańców, stworzy mieszkańcom i turystom atrakcyjną i interesującą przestrzeń. Koncepcja powinna zostać uzupełniona o elementy zieleni (o co wnosili mieszkańcy i radni) i tzw. małej architektury. Te działania powinny zmierzać do wytworzenia ciekawego, niepowtarzalnego klimatu centralnego placu miasta, który od wieków skupiał życie mieszkańców wokół spraw ważnych, stanowiąc o charakterze miasta, będąc jego wizytówką.

****


Robert Grabowski
rzecznik prasowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz